Grbin: 'Turistima ćemo ograničiti ulazak vozilima u centar, a Puležanima uvesti tisuću parkirnih sati uz simboličnu naknadu'
Piše: Istarski.hr

Svjestan da su Puležankama i Puležanima prometni kolapsi i beskrajna potraga za parkirnim mjestima postali dio svakodnevice, Peđa Grbin nedavno je predstavio kvalitetna i cjelovita rješenja za prometne gužve i nedostatak prijeko potrebnih parkirališta. Plan mu je, priznaje SDP-ov kandidat za gradonačelnika Pule, ambiciozan, ali i više nego ostvariv.
- Promet je definitivno rak rana života u Puli. Gužve i pronalaženje parkirnih mjesta nisu više muka samo ljeti i to zahtjeva ozbiljan pristup. Upravo zato sam ovoj temi posvetio možda i najviše vremena u pripremi, radili smo sa stručnjacima s područja građevine i prometnih znanosti i spremili rješenja koja možemo odmah implementirati, kaže Grbin.
- Najavili ste da ćete revidirati projekt garaže na Marsovom polju. Zašto?
- Vjerovali ili ne, a ja nisam dok mi kolege nisu dali nacrte, na mjestu garaže Marsovo polje i na lokaciji ispod „Porečanke“ moguće je napraviti otvorena parkirališta s 300 mjesta za 2 milijuna eura, dok je cijena garaže od 400-injak mjesta 12 milijuna eura! Dakle 10 milijuna eura više, gradit će se godinama, a na kraju zimi biti korištena kao roto garaže, dakle – nikako. Odmah nakon izbora idemo u izgradnju parkinga ispod „Porečanke“, za njega građevinska dozvola postoji 4 godine, imovinsko pravni odnosi su riješeni i idemo u projektiranje parkirališta preko puta stadiona. Parkirališta će biti izgrađena već do sezone 2026.

- Kako je moguće da je sve, kako tvrdite, već spremno, a da gradska vlast svejedno nije čak niti započela gradnju? I to unatoč tome što parkirnih mjesta nasušno nedostaje.
- I meni je teško povjerovati da mi u centru grada imamo zemljište, imamo građevinske dozvole, a Zoričić četiri godine nije napravio to parkiralište. Valjda je roto garažna bila prioritet, ne vidim drugo objašnjenje, a ironija je da bi tih 100 mjesta koštalo isto koliko je koštala roto garaža s trideset. Doduše, ne bi bila takva šaka u oko, ali to je već pitanje estetike.
- Pula, međutim, godinama sluša obećanja o garažnoj kući, a dosad nije izgrađena niti jedna. Vi ste sada rekli da odustajete od ove na Marsovom polju. Znači li to da uopće nemate u planu graditi garažnu kuću?
Da, rekao sam da od garažne kuće na Marsovom polju odustajemo, ali ne od garažnih kuća kao takvih. Držim da je lokacija kod bolnice idealna. S jedne strane, tamo već sada nedostaje mjesta za zaposlene u bolnici i pacijente, parkira se okolo po naseljima, ljudima u dvorištima, s druge strane tu bi bila točka ulaska za one koje ljeti dolaze u grad. Konkretno, govorim o dvije dodatne etaže, 450 mjesta po etaži, ukupno 900 novih mjesta.
- Na konferenciji za novinare najavili ste i dvije novine. Jedna je uvođenje tisuću sati parkinga godišnje za građane Pule uz minimalnu naknadu.
- Točno, govorio sam i o 1.000 sati parkiranja godišnje. Opatija je to uvela prije nekoliko godina. Građanima Opatije omogućena je kupnja pretplatne karte po izuzetno povlaštenoj cijeni i na taj način mogu parkirati diljem grada, a da povrh toga ne plaćaju parking. Ta karta nije zamjena za, primjerice, karte za stanare, već rasterećenje za one koji, recimo, s Velog Vrha dolaze u grad nešto obaviti. Umjesto da svakog dana plate par eura za parking, platili bi paušalno par desetaka eura godišnje i parkirali na bilo kojem gradskom parkingu.
- Osim toga, planirate i ograničiti promet vozilima za osobe koje nisu građani Pule u centru grada tijekom ljetnih mjeseci. Na koga bi se točno odnosila ta odredba i kako bi to sve skupa trebalo izgledati?
- Ograničenje ulaska u centar strancima, odnosno onima koji turistički dolaze u grad preko ljeta nije novotarija. Takav model postoji diljem Europe, postoji u Dubrovniku. Razlog je jednostavan: vi i ja u grad idemo nešto obaviti, kod doktora, u banku, idemo zato što moramo, nama je to život. Onima koji dolaze sa strane, omogućit ćemo parkiranje na vanjskim parkiralištima, a do grada će pješke, autobusom, taksijem, biciklom. To će rasteretiti grad gužvi, a onima koji to ne poštuju doma će doći kazna, bila ta osoba iz Zagreba, Milana ili Pariza. Naravno, to se neće odnositi na nekoga tko, primjerice, iz Ližnjana dolazi na delo u Pulu. To nije isto.
- Je li to zakonski uopće moguće?
- Pravno to stoji, kao i kod 1.000 sati parkiranja, tako je i ograničenje ulaska već primijenjeno u Hrvatskoj i treba ga samo implementirati.

- Neke prometnice u Puli izgledaju, blago rečeno, očajno. I bijeli put bi bio bolje rješenje. Koje su, po tom pitanju, kapitalne investicije u planu?
- 43. istarske divizije, nastavak širenja zaobilaznice i Tomasinijeva samo su neke od ulica koje treba rekonstruirati, ali svakako bih izdvojio i kružni tok kod Pula City Malla, tamo se stvaraju grozne gužve, zato smo već sada pripremili rješenje kako bi se taj kružni tok rasteretio. Kapitalna ulaganja u prometnice po Puli su nužne.
- Što je s rivom? Hoće li Puležani ikada imati uređenu rivu? Hoće li se Pula, nakon desetljeća pustih obećanja, napokon otvoriti moru?
- Naravno da nismo zaboravili rivu, ali riva nije političko pitanje i ne smije biti predmet kampanje. Uređenje rive svakako je u planu, ali rješenje neću odabrati sam, već u suradnji s građanima. Riva će biti uređena, to će trajati, to će koštati, ali tako je to s generacijskim projektima koji trajno moraju promijeniti sliku grada na bolje.