Nakon požara, putnici zabrinuti za sigurnost: vlakovi su već gorjeli. Evo što o svemu kažu iz Željeznica
Piše: Igor Radić

Dva incidenta u jednom danu. U srijedu, na kolodvoru u Lupoglavu u Istri, zapalio se putnički vlak, a na pruzi Sisak-Zagreb u Lekeniku teretnoj lokomotivi navodno su otkazale kočnice. Putnici su na vrijeme izašli iz vagona u Lupoglavu, dok je u Lekeniku sudar teretnog i putničkog vlaka spriječen u posljednji trenutak – budni željezničari na kolodvoru isključili su napon te tako zaustavili jureću lokomotivu.
Ove situacije ponovno otvaraju pitanja o stanju na hrvatskim prugama.
Požar na 44 godine starom putničkom vlaku u Lupoglavu iznio je na površinu probleme željezničkog prijevoza u Istri, koji se ogledaju u lošoj infrastrukturi, nedostatku kadrova te zastarjelom voznom parku.
Istarskim prugama danas vozi samo jedan noviji niskopodni i dva dizelska motorna vlaka serije 7122, proizvedeni u Švedskoj početkom osamdesetih godina. Potonji vlakovi u Hrvatskoj voze još od 1998. godine, a obnovljeni su prije nekoliko godina.
„Bili su otkupljeni kao privremeno rješenje, ali eto još uvijek nas prevoze“, kaže nam dobro upućeni sugovornik. „Zastario vozni park je, nažalost, i slabo održavan“, veli.
Ovo nije prvi put da se vlak zapalio: nema tome davno da je na istom i podjednako starom modelu jednom već došlo do zapaljenja. Pravodobnom intervencijom strojovođe spriječen je znatniji požar.
Zabrinutost raste. Putnici, mahom školarci, kao i sami zaposlenici Željeznice, boje se za svoju sigurnost. Pitaju se - u čemu se mi to vozimo?
Zatražili smo i komentar odgovornih u Hrvatskim željeznicama (HŽ). Zanimalo nas je i što se konkretno planira učiniti za modernizaciju voznog parka u Istri te sigurnosti putnika?
„Vlakovi našeg putničkog prometa redovno se održavaju. U cilju podizanja kvalitete usluge na području Istre od ožujka 2023. vozi i novi niskopodni dizel-motorni vlak serije 7023. Putničkom prometu će tijekom 2025. biti isporučeno još sedam takvih vlakova“, odgovaraju iz HŽ-a.
Prvi im je, napominju, dopremljen upravo ovog tjedna, dok će drugi stići u drugoj polovici travnja.
„Nakon dolaska drugog vlaka, na području Istre počet će voziti još jedan niskopodni dizel-motorni vlak. S dva nova vlaka bit će pokrivene gotovo sve linije na istarskom području“, dodali su iz HŽ-a.
Ponovili su da će uzrok požara na vlaku u Lupoglavu biti poznat nakon završetka istrage.

Iz HŽ-a ranije su najavili obnovu pruge u Istri, investiciju vrijednu 55 milijuna eura. Radi se o 50-kilometarskoj dionici od slovenske granice do Svetog Petra u Šumi, na pruzi državna granica – Buzet – Pula. Obnavljat će se tračnice i pragovi, prolazne skretnice i prolazni kolosijeci kroz kolodvore te podloga na cestovnim prijelazima. Obnova će omogućiti da se brzina vlaka s trenutne 50–60 podigne na onu prvotnu, za koju je pruga i projektirana, odnosno na 80 kilometara na sat.
Postupak javne nabave pokrenut je prije gotovo godinu dana, no iz HŽ-a još nisu objavili jesu li odabrali izvođača.