komentar: lokalnim izborima dominiraju pogrešne teme

Kandidati nam poručuju na koji način će potrošiti naš novac. Trebali bi govoriti nešto sasvim drugo

Piše: Ivor Balen

13.03.2025 - 07:02
Foto: Duško Marušić/Pixsell
Foto: Duško Marušić/Pixsell

Kako se bliže lokalni izbori tako se množe obećanja. Na sve strane pljušte vrtići, domovi, ceste, škole, dvorane i garaže. Ove godine u modi su i stanovi. 

Ali takva obećanja su u potpunosti besmislena. Kada političar kaže da će nešto izgraditi, sve što on zapravo kaže je da će postojeći novac usmjeriti u ovaj ili onaj projekt. U naravi, dakle, obećaju da će potrošiti naš novac, samo je razlika na koji način. A svi načini su slični ili isti. 

Jer, izgraditi novi vrtić nije neka znanost. Gradovi imaju dovoljno novca da to učine, pogotovo ako dobiju i potporu od države. Svaki stanovnik Pule može postati gradonačelnik, doći prvi dan na posao i reći - "izgradite novi vrtić". I vrtić će biti izgrađen. Naravno da tu ima posla, ali Grad ima više stotina zaposlenika i netko će taj posao odraditi.  

 

Svi, naime, imamo urođenu sposobnost trošiti novac, pogotovo ako je tuđi (gradski, odnosno poreznih obveznika). Ali ako svaki stanovnik Pule (a isto je i s drugim jedinicama) može to učiniti, po čemu su onda kandidati koje imamo posebni? Zašto bismo dali glas jednome, umjesto drugome?

Kampanja bi trebala biti nešto sasvim drugo. Umjesto da ističu kako će potrošiti postojeći novac iz proračuna, kandidati bi trebali isticati kako će povećati proračun i osigurati više novca za više projekata. A povećati proračun se može samo na dva načina - povećanjem ekonomske aktivnosti u gradu (investicije, projekti, nova radna mjesta...) i uključivanjem privatnog sektora u zadovoljenje javnih potreba. To je ono u čemu bi kandidati za gradonačelnika trebali pokazati svoju sposobnost. O tim temama bi trebali govoriti i na njima bazirati svoju kampanju, a ne obećavati škole, garaže i vrtiće, odnosno puko trošenje postojećeg novca iz proračuna, koji će ionako biti potrošen. 

Obećanja kakva trenutno slušamo trebala bi biti tek drugi, manje važan dio kampanje, i to na način da se ponude nova, konkretna rješenja, ili barem novi modeli financiranja. Obećanje da će se trošiti novac iz proračuna je kao da netko obeća da će, kada postane gradonačelnik, svaki dan dolaziti na posao. 

Treća tema o kojoj bi kandidati trebali govoriti je efikasnost gradske uprave. To također nije nešto što se podrazumijeva (kao što se podrazumijeva trošenje novca iz proračuna), već nešto što treba svojim radom izboriti, odnosno dovesti u red. Ali i o ovoj temi se jako malo govori, ili nimalo. 

Na koncu će birači donijeti odluku temeljem ideologije i toga tko im je koliko simpatičan. Ali s funkcioniranjem grada to ima jako malo veze, ili nema uopće.

Naravno, neće ovo biti prvi izbori na kojima su glavne teme zapravo pogrešne teme, ali zašto ne bismo ovaj put bili pametniji? Kako kaže stara mudrost, najbolji trenutak za učiniti nešto ispravno bio je prije deset godina, a drugi najbolji je - sada.   

Tweet

Posljednje novosti