OD PULE DO ZAGREBA ZA SAMO DVA SATA

Vijadukti Mirna i Limska Draga i puni profil autoceste do Matulja bit će gotovi u isto vrijeme

Piše: Nenad Čakić

10.03.2025 - 06:02
Foto: Roberto Matković
Foto: Roberto Matković

Mjesec rujan ima poseban značaj u povezivanju Istre s Hrvatskom. U rujnu 1943. godine donijete su povijesne odluke o sjedinjenju Istre s Hrvatskom i tadašnjom Jugoslavijom. U rujnu 1981. godine izgrađen je Tunel Učka, kojim je Istra napokon i fizički spojena s ostatkom zemlje. U rujnu 2023. godine probijena je druga cijev tunela, a u rujnu pošle godine, nova cijev službeno je puštena u promet.

 

Hoće li u rujnu 2026. godine Istra napokon s punim profilom autoceste biti spojena s ostatkom Hrvatske? U Bina-Istri, koja ima koncesiju nad autocestom A8, koja obuhvaća Istarski Ipsilon, Tunel Učku i buduću dionicu do Matulja, vjeruju da bi to moglo biti ostvarivo.

Budući da se istovremeno izvode radovi i na dupliranju vijadukta preko doline rijeke Mirne i Limske drage, plan je da se na sva tri gradilišta radovi zgotove do kraja iduće godine. Radovi na četvrtom gradilištu Bina-Istre, na obnovi stare cijevi Tunela Učka, trebali bi biti gotovi do sredine ljeta ove godine.  

         

Izgradnja 10 kilometara autoceste od tunela do Matulji u punom je zamahu, što može vidjeti svatko tko se posljednjih mjeseci vozio prema Rijeci i dalje prema Zagrebu. Od izlaska iz tunela do rotora u Matuljima zbog opsega radova na nekoliko lokacija vozi se samo jednim trakom uz regulaciju semaforima. Bageri su na svakom koraku, a prazne i napuštene privatne kuće uz buduću autocestu pokazatelj su da se imovinsko-pravni odnosi s vlasnicima nekretnina na trasi auto ceste rješavaju jednako uspješno kao i građevinski zahvati.

Inače, trasa punog profila autoceste od tunela do Matulja u prostorne planove upisana je još 60-ih godina prošlog stoljeća tako da vlasnici kuća koje su se u međuvremenu izgradile uz cestu baš i nisu imali previše pregovaračkog prostora. Ipak, nekolicini, uglavnom starijih osoba, dopustilo se, uz male preinake trase, da ostanu živjeti uz buduću auto cestu.

Radovi su vrlo zahtjevni, posebno na izlazu iz tunela na riječkoj strani, gdje treba 'odvaliti' veliko brdo s lijeve strane ceste. Kako bi se maksimalno povećala sigurnost prometa, na tom je djelu čitava cesta nasipanjem stotina kubika materijala pomaknuta nekoliko metara prema moru, a gradilište je od prometnog traka ograđeno visokim zidom.

Dario Silić, generalni direktor Bina-Istre (foto: Roberto Matković)

U Bina-Istri očekuju da bi radovi trebali biti gotovi do kraja iduće godine, nakon čega će putovanje od Pule do Zagreba trajati između dva i dva i pol sata.

„Projekt je vrlo izazovan i kompliciran. Bio je određeni broj kuća koje smo morali srušiti, ali smo istovremeno jako optimizirali trasu kako bismo smanjili broj takvih kuća. HAC otkupljuje zemljišta i do sada su otkupili gotovo sva privatna zemljišta na trasi, izmjestili instalacije, koridor je jasno definiran i imamo sve dozvole neophodne za građenje. Gradimo nekoliko nadvožnjaka, najveći je 'Anđeli', gdje su nedavno posebnim transportom dopremljeni noseći stupovi. Grade se i spojne ceste s naseljima u Općini Matulji, te preko 6 km zaštitnog zida od buke, dakle cijeli jedan niz mjera održivog razvoja“, rekao nam je Dario Silić, generalni direktor Bina-Istre.

Na izlazu iz tunela prema Rijeci s desne strane Ina je izgradila benzinsku pumpu, čije je otvorenje najavljeno 20. ožujka. U sklopu pumpe bit će caffe bar i restoran te odmorište s prekrasnim pogledom na Kvarner.

Spoj s HAC-om bi će kod rotora u Matuljima

Istovremeno se na zapadnom kraku Ipsilona grade dva velika vijadukta, odnosno dupliraju se postojeći.

„Vijadukt Mirna dugačak je 1,2 km. To je vrlo zahtjevan projekt u sklopu kojeg će se izgraditi 20-ak nosećih stupova, koji će zbog nestabilnog tla biti 60 metara zabijeni u zemlju, što će im s još 60 metara iznad zemlje dati visinu od 120 metara. Vijadukt Limska Draga ima stupove visoke preko 100 metara“, rekao nam je Silić.

„Naš je cilj da u isto vrijeme otvorimo oba vijadukta i dionicu do Matullji, da se spojimo s HAC-om koji riječku zaobilaznicu 'spušta' prema Matuljima. Spoj će biti kod sadašnjeg rotora, odnosno skretanja za Opatiju. Imamo još jako puno posla, radovi su jako zahtjevni, a najkompliciranije radove ostavili smo za kraj“, rekao je Dario Silić.

Inače, vrijednost radova na izgradnji dva vijadukta i punog profila do Matulja iznosi 200 milijuna eura, od čega 100 milijuna stoje radovi na punom profilu do Matulja, dupliranje vijadukta Mirna 60 milijuna, a dupliranje Limske Drage 40 milijuna eura.

Tweet

Posljednje novosti